tiistai 18. toukokuuta 2010

Sisilia

Sisiliareissu oli vähän rankka mutta sen arvoinen. Ainakin erilainen matkakokemus. Nyt tiedän myös kokemuksen kautta, että matkaseura kannattaa valita tarkkaan. Julialla ja minulla oli hauskaa, mutta tapamme hoitaa asioita ja asiat, joita reissulta halusimme, olivat aika erilaiset. Olimme päivisin suurimmaksi osaksi hiljaa omissa ajatuksissamme ja katselimme nähtävyyksiä, mikä oli toisaalta hyvä. Minulla siihen vaikutti myös se, että jatkuva kommunikointi englanniksi on väsyttävää, ja siihen päälle se, että Sisiliassa pitää asioida italiaksi, on rankkaa. Siis kumpikaan meistä ei ole opiskellut italiaa, mutta onneksi on olemassa elekieli ja muutama espanjan kurssi, millä on tullut istuttua.
Ensimmäisen yön (tai noin viisi tuntia) nukuimme Trapanin lentokentällä saavuttuamme Sisiliaan. Vähän ennen aamukuutta lähti turha bussi Trapanin keskustaan - olisimme myös voineet ottaa suoraan Palermoon menevän kyydin. Palermoon kesti puolisentoista tuntia, josta suora vaihto Catanian bussiin, 3 tuntia. Oli mahtavaa katsella auringon nousevan vihreillä rinteillä, kallioilla ja kukkuloilla, mitä riitti maantien laidoilla.

Matkasimme siis aamun aikana suunnilleen saaren päästä päähän. Catania oli ihan nätti kaupunki ja hostelli (Agora hostel) oli aika siisti. Kahdeksan hengen nais-dormissa meitä oli kahtena yönä onneksi vain kolme, ja sekin ranskalaistäti meni nukkumaan ja heräsi samaan aikaan meidän kanssa, joten olosuhteet olivat aika ihanteelliset nukkumiseen.

Cataniassa huomasin aika pian, että italialainen/sisilialainen kulttuuri ei ehkä olisi pidemmän päälle minua varten. Mopoilla tai autoilla ohi päristelevien miesten ällöttävä tuijotus, huutelu ja viheltely alkoi ihan-oikeasti ahdistaa hyvin aikaisin. Ihan sama mitä he sillä yrittävät sanoa, minun mielestä se on aivan helvetin törkeää, epäkunnioittavaa ja esineellistävää.

Toisena varsinaisena päivänä herätys oli kuuden jälkeen aamulla ja lähdimme tsekkaamaan paikallista tulivuorta. Oli aivan järjetöntä, että julkinen linja-autoyhtiö järjesti Etnalle vain yhden vuoron koko päivänä. Bussi lähti kahdeksalta aamulla, kökötti vuorella kuusi tuntia ja lähti takaisin neljältä. Ihan jännää, kun ottaa huomioon kuinka paljon turisteja siellä käy.
On ehkä myönnettävä, kuinka noloja me olimme: olisi voinut olla mahdollista tajuta, että koska olemme menossa KORKEALLE VUORELLE, siellä SAATTAA OLLA KYLMÄ. Bussissa katselimme kaikkia muita ja ihmettelimme, kuinka täydellisiä idiootteja oikein olimme: muilla oli farkut, toppa- tai tuulitakit ja vaelluskengät. Meillä ei. Jouduin sitten ostamaan erittäin kalliin ja ruman hupparin.
Mutta oli se hieno vuori.

Kolmantena päivänä heräsimme myös kuuden jälkeen ja lähdimme Taorminaan. Kaunis, kaunis kaupunki ja hullun paljon turisteja. Maisemat olivat kovin hienot. Otimme hölmöjä valokuvia muinaiskreikkalaisessa teatterissa.

Illalla lähdimme vielä Palermoon, jonne olimme varanneet hostellin (Hotel Firenze) vasta edellisenä iltana. Meillä oli hyvin edullinen kahden hengen huone, mikä oli mahtavaa, mutta huoneen parveke oli tietysti erittäin vilkkaan baarikadun varrella. Kun ajattelimme vihdoin alkaa nukkua, mietin, että toivottavasti baarit sulkisivat kahdelta eikä neljältä, sillä parvekkeen ovet eivät pitäneet kovaa musiikkia poissa ollenkaan. Nukuimme silti äärettömän hyvin, ehkä aikaisten herätysten ja tuntikausien kävelemisen takia.

Seuraavana päivänä shoppailimme ja kiertelimme kaupungilla ja lähdimme takaisin lentokentälle kaikki mahdolliset vaatteet päällämme, sillä jostain kumman syystä pelkäsimme, että nyt laukkumme olivat painavampia kuin RyanAirin sallimat 10 kiloa.

Siinä oli sitten reissaamiset ainakin seuraavalle vuodelle, nimittäin rahatilanne on nyt ennätysmäisen katastrofaalinen. Vielä pitäisi muutama sata nipistää paluulentoon, mitä en ole vielä varannut.

Kuvat on päinvastaisessa järjestyksessä, koska Blogger kiukuttelee tänään. Lisään ehkä myöhemmin enemmän.
Ps. Johanna Tukiainen on seonnut lopullisesti ja mennyt kihloihin jonkun äijän kanssa, jonka se on tuntenut kolme päivää? (Hei kyllä mä seuraan uutisia, vai.)

Taormina.

Catania.

Taidetta. Taormina.

Catania yöllä.

Kelle tulee mieleen Twin Peaks, käsi ylös! Etna.

Etna.

Ei kelkkailla sitten! Etna.

"Malta goes Sicily".

Pojat ei oo koskaan nähny kameraa.

"Malta goes Sicily" osa miljoonannes.